Foredrag i folkeuniversitetet om social arv

0
Foredrag om social arv i det gamle rådhus i Hjørring Privatfoto
Social arv – en god forklaring eller en myte

Begrebet social arv sættes under lup, når lektor i sociologi og socialt arbejde ved Aalborg Universitet, Morten Ejrnæs, gæster Hjørring Folkeuniversitet, tirsdag den 13. februar 2018 kl. 16.30 i Det gamle Rådhus, Torvet 6, Hjørring,

Hvad kan det betyde, når vi anvender begrebet f. eks. som forklaring på sociale problemer eller som forudsigelser for social karriere?

Morten Ejrnæs har i mange år beskæftiget sig med social arv som teori og som anvendelse i forskellige faglige praktikker. Mange fra den pædagogiske verden kender hans tilgang, men det er bestemt ikke nogen forudsætning for at få et godt udbytte af hans oplæg.

Han argumenterer for, at anvendelse af begrebet social arv og andre enkeltforklaringer i forskning og socialt arbejde er direkte skadeligt og kan komme til at virke selvopfyldende.

Han har sagt:

– Allerede i 1. klasse tror mange, at de kan forudse, hvilke elever der kommer til at få problemer senere i livet. Man kan simpelthen kigge ud over klassen og se de forskellige livsbaner for sig. Lærerne ved, hvad eleverne har med i rygsækken – hvad deres sociale arv er. Problemet med udsagnet er bare, at det er forkert. Børn af alkoholikere bliver ikke nødvendigvis alkoholikere, og store sociale problemer bliver ikke nedarvet fra generation til generation. Men min pointe er, at vi med begrebet social arv påfører børn det problem, at de skal leve med en dårligere prognose, end de i realiteten har. Barnet og den unge behøver ikke at tumle med en forestilling om, at de kommer til at klare sig dårligt og give noget dårligt videre til deres børn. I virkeligheden er det sådan, at langt de fleste klarer sig.

Det er et optimistisk budskab, som uddybes meget mere, og som alle, der interesserer sig for sociale og samfundsmæssige forhold, vil få stort udbytte af.

Alle er velkomne. Det koster 75 kr. Unge under 26 år dog 50 kr. Tilmelding er ikke nødvendig.

Del

Lukket for kommentarer

Denne webside benytter Cookies til at forbedre din oplevelse. Ved at bruge websiden accepterer du dette! Læs mere om dette

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close