Historie om redningstjeneste i Løkken, som fik ubrugelige både

LØKKEN: Den første redningsbåd i Løkken var fra 1850 og blev bygget i København 2 år før det danske redningsvæsen blev organiseret. Båden var forsynet med lufttætte kasser af kobber, så den var synkefri. Båden var i brug til 1883.

I 1873 kæntrede redningsbåden under en rednings-aktion, hvor briggen " Ruth " af London var strandet på Furreby Søndre Strand. Redningsbåden havde bjerget besætningen fra "Ruth", og var på vej i land, da den på første revle blev ramt af ualmindelig høj brådsø, som fik redningsbåden til at kæntre. To redningsmænd og et besætnings medlem fra briggen druknede. De reddede kom op på redningsbådens køl, og blev ført med havet ind mod land. Katastrofen kan vel sammenlignes med den fra 1929 hvor 3 redningsmænd omkom.

På finansloven 1882/1883 blev udgiften til en ny redningsbåd i Løkken og en tilsvarende båd i Blokhus anslået til 8000 kr. I bemærkningerne hed det: De ved stationerne Løkken og Blokhus værende redningsbåde er begge så gamle og brystfældige, at det må anses for nødvendigt at disse afløses af nye. Der blev samtidig bevilget penge til nye transportvogne. Den nye redningsbåd var af samme type som den gamle, men bygget på Orlogsværftet, og den gamle båd blev året efter sendt til Skiveren redningsstation.

I 1873 fik Løkken redningsstation et pontonfartøj på prøve fra Læsø. I inventar fortegnelsen kaldes det et "zylinderfartøj". Den viste sig ubrugelig.

På Læsø nægtede man direkte at bruge båden. Ved transporten til havet kørte man totalt fast med båden, og det betød at hesteejerne erklærede, at de ikke ville lægge heste til den type transport mere. Redningsfolkene flere steder var ikke begejstrede for den nye båd. Den var vanskelig at ro op mod søen, og mandskabet blev hele tiden overskyllet af havet. Ministeriet blev til sidst nødt til at frafalde kravet om at den nye bådtype skulle bruges. Efter nogle år blev bådene solgt. Båden i Løkken var den der indbragte den højeste pris- 39 kr. i 1885. Sagen blev kaldt den største skandale i redningsvæsenets historie.

I 1913 var der atter tid til at få en ny redningsbåd, som også var bygget på orlogsværftet. Båden var som den båd den afløste, og var også ro-redningsbåd. Den gamle redningsbåd blev sendt til bistationen Hornex. Redningsbåden fra 1913 var den båd der kæntrede ved en redningsaktion i 1929, hvor der omkom tre redningsmænd. Mindesmærket over dem står på Sdr. Strandvej.

På det tidspunkt i 1929 var det allerede bestemt, at redningsbåden skulle afløses af en motorredningsbåd. Det skete i 1930, og den sidste ro-redningsbåd blev flyttet til Vejers.

Afløseren motorredningsbåden MRB 18 blev benyttet indtil Løkken redningsstation blev nedlagt i 1975. Båden blev overflyttet til redningsstationen i Thorup Stand.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...