headspace har lukket dørene, men er satdig til at fange på chatten

KOMMUNEN: Det er nu fem måneder siden headspace slog dørene op for sine aktiviteter i Hjørring - og selv om Coronasituationen har betydet en midlertidig lukning, så er headspacemedarbejderne stadig til at få fat i.

- Vi udvidede åbningstiderne i headspace til også at gælde weekenden således at vi er mere tilgængelige for de unge.

- Baggrunden er at vi får flere opkald samt chatbeskeder fra unge, der har et stort behov for nogen at tale med i denne helt særlige situation, fortæller Jesper Overgaard Andersen, der er centerchef.

Headspace er et gratis og anonymt landsdækkende rådgivningstilbud til børn og unge mellem 12-25 år.

Her kan børn og unge komme med alle slags problemer – store som små.

Headspace hjælper årligt over 9000 unge mennesker på landsplan.

Det er blevet til 46.000 unge, som headspace har hjulpet godt videre i livet siden 2013.

I øjeblikket kontakter mange unge headspace med bekymringer om coronavirus.

Derfor har organisationen samlet en række gode råd til, hvordan man bedst kommer igennem denne ekstraordinære situation:

1) Tænk rationelt

Prøv at bevare roen. Det er naturligt, at det går op og ned i samfundet, og vi skal nok også komme igennem denne situation. Vi har et godt sundhedssystem, der er gearet til at tage hånd om os i krisesituationer.

2) Accepter dine følelser

Acceptér, at du har det, som du har det. Vær i dine følelser og accepter dem. Det er helt okay at være bange, nervøs og bekymret, men du skal også vide, at situationen vil ændre sig på et tidspunkt, og vi vil komme ud på den anden side.

3) Find ud af, hvad der virker for dig

Hvad plejer at hjælpe dig med at slappe af, slippe dine bekymringer og aflede dine tanker? Det kan måske være: at læse en god bog, dyrke motion, høre din yndlingsmusik, meditere eller spille et spil.

4) Facetime med dine venner og familie

Drik en kop kaffe, spil et spil eller bare vær i hinandens selskab - over Facetime. Det kan være med til at gøre tiden nemmere, og I kan sammen få sat ord på jeres tanker om situationen.

5) Følg sundhedsstyrelsens anbefalinger

Vask hænder, host i ærmet, hold afstand til folk og brug håndsprit, når du er ude.

6) Tal om dine bekymringer!

Det kan være en god ven, bedsteforældre eller andre, du er tryg ved. Brug dem til at tale situationen igennem. Det hjælper ofte at sætte ord på sine tanker og bekymringer. Det at dele sine tanker med andre, giver ro.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...