6. årgang tidligt op for at dyste mod andre elever

LØKKEN: Entreprenørskab, iværksætteri og innovation er begreber, der dominerer billedet af en udvikling, der også foregår i folkeskolen.

Vi er rigtig gode til noget sådant her i Danmark, og der er stor bevågenhed omkring alle tre dele. Fonden for entreprenørskab har i de sidste år stået for to projekter, der er relevante for folkeskolen: Projekt Edison og projekt Next Level.

- Løkken Skole har været med fra starten, og i år lykkedes det for vores 6. årgang at vinde 3 ud af de 6 mulige pladser i Hjørring Kommune til finalen i Fredericia. 55 hold deltog fra 5 skoler, så det er meget flot af Løkken Skole at besætte halvdelen af pladserne i finalestævnet, hvor omkring 7.000 unge fra hele Danmark deltager fra 6. klasses niveau til og med universitetsniveau, fortæller de to klasselærere Anne Dorte Ussing og Maybritt Pedersen.

- Ud over chancen for at vinde ligger der en kæmpe oplevelse i at deltage i finalestævnet, hvor der er en helt speciel atmosfære af kreativitet og innovation. De unge lærer for alvor at ”pitche”, dvs. at ”sælge” deres projekt med henblik på at overbevise lytteren om dets fortræffelighed, påpeger de.

Set fra et skoleperspektiv er det vigtigste måske, at der i Edison satses på produktiv læring. Kort sagt betyder det, at det er elevernes idéer og fantasier, der er styrende for resultatet. I denne sammenhæng bruges en del af noget, der allerede er indlært, men i processen opstår der masser af helt ny læring ud fra en skærpet nysgerrighed. Der er således ikke tale om at ”sætte sig ind i et stof” for at kunne gengive det dagen efter i skolen. Dette bevidste arbejde med kreativitet og innovation synes alle elever er spændende og udfordrende. Oftest lærer man, uden at være klar over det, igennem nysgerrig ”leg” med et emne, som i år er ”Grøn omstilling”.

Idévejen handler om innovation og entreprenørskab. Det går ud på at få nogle helt nye idéer, som kan skabe værdi for andre og prøve at få idéerne til at blive til virkelighed. Der er mange, der mener, at det er noget af det vigtigste at kunne i fremtiden, så vi kan blive ved med at forbedre verden og klare os godt.

Torsdag 15. november blev på mange måder en anderledes dag for finalisterne. Dagen startede meget tidligt med afgang i bus fra Hjørring kl. 05.15. Efter ankomsten til Fredericia blev der travlt med at gøre standen klar og bl.a. lokke folk til med sponsorerede Løkken-bolsjer fra Bolcheriet.

- Eleverne var spændte og lige tilpas nervøse. De skulle ”pitche” deres idéer for tre forskellige dommere i tidsrummet 12-13, og kort før det gik løs, var der lidt træthed at spore. Nogle af eleverne var stået op lidt over 3 om natten! Men da først dommerne kom, gik eleverne fra 0-100 på 1 sekund. De var så klar. Fortalte og forklarede og solgte deres idéer på en overbevisende og engageret måde.

- Der blev desværre ingen plads i top 3 for nogle af vores hold her fra Løkken, men det er også helt i orden, når man konkurrerer mod 173 andre hold. Eleverne havde under alle omstændigheder en oplevelsesrig dag og er meget interesserede i at deltage igen til næste år, slutter de to klasselærere.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...