Festivalen gavner netværket Smag på Løkken

LØKKEN: - For mig er det ikke vigtigt, om et projekt er kæmpestort og har et stort budget. Det vigtigste er, at ambitionerne er store og begejstringen til stede. Det var de til Løkken Molefestival, og det er det, der driver projekter frem, fastslår konsulent Gitte Bjerre, der driver firmaet Bjerre Kommunikation med base i Lønstrup.

Det var Gitte Bjerre, der stod for organiseringen af den succesombruste Molefestival som fandt sted i Løkken i september. Festivalen har efterfølgende fået mange roser med på vejen både fra arrangører og gæster.

Gitte Bjerre er født og opvokset i Hjørring. Siden har hun været en del ude omkring, og hun har været med i både store og mindre projekter.

- Jeg er uddannet cand.mag. i engelsk og religionsvidenskab fra Aarhus Universitet. Efter et udvekslingsophold i Skotland var jeg blevet meget optaget af skotske forhold, og mit speciale omhandlede dannelsen af den skotske nationalidentitet. Så hvad var mere naturligt end at blive ansat på Sydkoreas ambassade i Hellerup? Nej vel.

- Men det blev jeg altså. Livet består langt hen ad vejen af tilfældigheder, og mit tilfældige møde med Korea varede 7 år. Med tiden blev jeg forfremmet til Chief Information Officer, som i ambassadens terminologi svarer til informationschef.

- Hvad laver man så som chief information officer på en ambassade? Jeg lavede rapporter om alt mellem himmel og jord. Derudover udarbejdede jeg politiske analyser, arrangerede kulturfestivaler og events, koordinerede statsbesøg, delegationsbesøg, skrev taler og oversatte en lang række artikler, fortæller Gitte Bjerre.

I 2014 flyttede hun tilbage til Vendsyssel og startedes om selvstændig konsulent Bjerre Kommunikation, men tog en afstikker til Hørsholm som projekt- og fundraisingchef i læringsorganisationen True North. Først på året 2018 blev hun desuden koordinator for netværket Smag på Løkken og var dermed med til at lave Molefestivalen.

- Der lå en ide og et budget. Det skulle handle om fødevarer, men der skulle også være mere. Her satsede vi blandt andet på lokal historie og børne- og familieaktiviteter, og at det var vigtigt, at der blev satset på kvalitet, så vi satte barren højt fra start, fastslår Gitte Bjerre.

- Vi oplevede en overvældende og fantastisk opbakning fra Løkkens foreninger og institutioner til at være med. Især Fiskernes Hus dannede en rustik og helt igennem autentisk ramme om mange rigtig gode aktiviteter.

- Og helt frem på selve festivalen kom der endnu flere frivillige som gerne ville give en hånd med, fortæller hun.

- Så det gik over al forventning. Vi fik prøvet nogle ting af med for eksempel aktiviteter i badehuse og workshop med fisk og så videre. Det er erfaringer, vi kan bruge. Smag på Løkken håber at der kan laves en festival igen næste år, og alle er velkomne til at være med, fastslår projektlederen.

Gitte Bjerre nævner også, at Partnerskab for Vestkystturisme i samarbejde med lokale aktører, har spot på 15 unikke fødevarehotspots langs Vestkysten, hvoraf Løkken er det ene.

- Vestkysten er fuld af gode fødevareoplevelser og har en lang tradition for produktion af fødevarer. Mange produkter og oplevelser er helt unikke og drives af ildsjæle, der brænder for formidlingen af den lokale fødevarekultur. I den forbindelse er Molefestivalen også et godt aktiv for netværket Smag på Løkken.

- Vi praler jo ikke her oppe nordpå, men i virkeligheden har vi så mange gode ting, og det er spændende at være med til at skubbe på en udvikling, slutter Gitte Bjerre.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...