VENDSYSSEL: VisitNordjylland samlede forleden alle nordjyske destinationsselskaber og VisitDenmarks landekontorer for at præsentere planerne for 2019, hvor markedsføringsbudgettet er fordoblet. De nye tiltag fra VisitNordjylland sker i forlængelse af den nye nordjyske turismestrategi, som Business Region North Denmark vedtog i juni 2018.

- Jeg har fået et meget præcist opdrag fra Business Region North Denmark og dermed de 11 nordjyske kommuner i form af en ny og ambitiøs vækststrategi for nordjysk turisme. Hovedopgaven for VisitNordjylland er i al sin enkelhed at øge omsætningen, antallet af overnatninger samt dermed at generere nye arbejdspladser i Nordjylland, forklarer den nye direktør for VisitNordjylland Ann Marie Søborg Karkov i en pressemeddelelse.

Planerne for blandt andet markedsføring af Nordjylland i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Storbritannien blev præsenteret for deltagerne i mødet, der blev holdt på Hotel Comwell Hvide Hus i Aalborg. Alle 11 destinationsselskaber var repræsenteret ved deres turistchefer eller -direktører og markedsføringsansvarlige, og der blev lagt op til en væsentlig nytænkning af den fælles indsats for at trække flere turister til Nordjylland:

- Alle nordjyske turismeaktører er enige om, at vi skal have vendt udviklingen. Det vil vi gøre ved at intensivere samarbejdet og ved at øge markedsføringsindsatsen både kvalitativt og kvantitativt. Vi tager blandt andet de nyeste databaserede markedsføringsmetoder i brug samtidig med, at vi fordobler budgettet, fortsætter hun.

Det er repræsentanter for turismeerhvervet i Nordjylland, som tidligere på året har taget initiativ til at indsamle midler til den styrkede markedsføring. Initiativet er blevet taget godt imod hos erhvervet, og initiativgruppen er tæt på at nå deres mål for 2019:

- Vi har været i dialog med store dele af erhvervet og er blevet mødt med åbne døre alle steder. Der er således kraftig opbakning fra bl.a. de store turismeattraktioner, transportører, sommerhusudlejere, leverandører til erhvervet, banker samt fra de nordjyske kommuner og regionen. Det betyder, at vi er meget tæt på at nå vores budgetmål, og det er en fornøjelse at se, at vi i den grad står sammen i Nordjylland, når der er behov for det, siger adm. direktør i Fårup Sommerland, Per Dam, der er en del af initiativgruppen.

Konkret øges markedsføringsbudgettet fra 15 millioner kroner i 2018 gradvist til 50 millioner kroner i 2021. 70 procent af budgettet skal dækkes af erhvervet, mens de resterende 30 procent finansieres af det offentlige.

På mødet blev planerne for de enkelte markeder præsenteret. VisitDenmarks markedsdirektører for Norge, Sverige, Tyskland, Holland og Storbritannien står sammen med VisitNordjylland i spidsen for den internationale markedsføring, mens VisitNordjylland på det danske marked samarbejder med nogle af Danmarks dygtigste bureauer inden for turismemarkedsføring.

Det internationale mediebureau Wavemaker er efter EU-udbud valgt til at sammensætte det optimale mediemix. PR- og kommunikationsbureauet Publicity fra Aalborg skal stå for presseindsatsen, mens et EU-udbud inden for de kommende måneder skal finde det bedst egnede reklamebureau, der skal udgøre det tredje ben i bureaukonstellationen. Mens udbudsprocessen løber, er det reklamebureauet Clienti fra Aalborg, der er valgt til at stå for design af Danmarkskampagnen i 2019:

- Det er ikke en fordobling af markedsføringsbudgettet alene, der kan vende udviklingen. Det bliver helt afgørende for turismen i Nordjylland, at alle trækker i arbejdstøjet, og ikke mindst at vi arbejder sammen og trækker på samme hammel. En turist i Nordjylland gavner altså hele regionen og ikke kun den kommune eller destination, hvor turisten overnatter. Derfor skal vi først og fremmest have øget antallet af turister og dermed den samlede omsætning, tilføjer Ann Marie Søborg Karkov.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...